CV

トモトシ 
アーティスト、トモ都市美術館館長

1983  山口県生まれ
現在東京を拠点に活動
学歴
2006 国立大学法人豊橋技術科学大学卒
建築意匠)
2016 ゲンロン カオス*ラウンジ新芸術校修了
2019 イメージフォーラム映像研究所修了
2019- RAM Association: Research for Arts and Media-project
受賞歴
2014北九州デジタルクリエーターコンテスト2014」入選
2019「イメージフォーラム・フェスティバル2019」観客賞
2019「WIRED CREATIVE HACK AWARD 2019」準グランプリ
2020「デイリーポータルZ 新人賞2020」優秀賞
個展(抜粋)
2014「わたしをもっと見て」 gallery SPACEKIDS(東京)
2018「tttv」中央本線画廊(東京) ※キュレーター 秋山佑太
2019「有酸素ナンパ」埼玉県立近代美術館アーティスト・プロジェクト#2.04(さいたま) ※キュレーター 佐原しおり
2020「ヘルニア都市」トモ都市美術館(東京) ※キュレーター 西田編集長
2021「ミッシング・サン(芸術競技2021)」TOH(東京) ※キュレーター 吉田山
2022「Romantic Bomb」TAV GALLERY(東京) ※ディレクション 佐藤栄祐
2023「絶望的遅延計画」TAV GALLERY(東京) ※ディレクション 佐藤栄祐
2024「ハングリーマンション」Token Art Center(東京) ※ディレクション 秋葉、高村
グループ展(抜粋)
2017「#遠距離恋愛」野方の空白(東京)
2019「あいちトリエンナーレ2019」(豊田) ※ディレクター 津田大介、キュレーター 石川達紘
2021「水の波紋展2021」ワタリウム美術館 オン・サンデーズ他(東京) ※ディレクター 和多利恵津子、和多利浩一
2021「4面鏡 / Quad Mirror」PARCEL(東京) ※キュレーター 石毛健太
2021「黄金町バザール2021(横浜) ※キュレーター 小林麻衣子
2021「Stilllive: Performance Art Summit Tokyo 2021-2022」ゲーテ・インスティトゥート(東京) ※ディレクター 小林勇輝、キュレーター 西田編集長
2022 「六甲ミーツ・アート2022」ディレクター 高見澤清隆
2022 「HAM2022 : わたしより大きなりんかくがみえる」(つくば市街)ディレクター 阿部七海
2022  パフォーマンスクルージング「螺旋の川」墨田川、神田川、日本橋川他(東京)
2023「ATAMI ART GRANT 2023」熱海市 ※担当 吉田山
2024「レイクサイドスペシフィック!—夏休みの美術館観察」千葉 ※キュレーター 戸谷
スクリーニング(抜粋)
2019「イメージフォーラム・フェスティバル2019」(東京、名古屋、京都)
2019「タイ短編映画祭」(バンコク)
2020「ULTRA VIEWING vol. 2 トモトシ」無人島プロダクション(東京) ※キュレーター 藤城里香
2020「東京ドキュメンタリー映画祭2020」新宿K’s cinema(東京)
2021「モスクワ国際実験映画祭2021」The Garage Screen(モスクワ)
2021「ソウル実験映画祭2021」indiespace(ソウル)
キュラトリアル・プロジェクト
2020- 「都市をたずねる#1-92」トモ都市美術館
2020 下大沢駿 個展「さよならプラタナス」トモ都市美術館
レクチャー(抜粋)
2021 イメージフォーラム映像研究所 ゲスト講師
2021 日本映画大学 ゲスト講師
2023 美学校 ゲスト講師
パブリックコレクション
埼玉県立近代美術館
メディア掲載(抜粋)
2018 ケトルvol.44(2018年8月号) 「桜井圭介はトモトシ個展『tttv』を観て少しだけ息がしやすくなる」
2019 ハフィントンポスト 澤木香織「あいちトリエンナーレの展示を回って感じたこと」
2019 Art Collectors’ 2019年2月号 秋山佑太「ギャラリーを偽装する~中央本線画廊事件簿~」
2019 ウェブ版美術手帖「藤田直哉評 トモトシ『有酸素ナンパ』」
2020 サイゾー2020年3月号「シニカルに社会を斬る美術作家」
2020 デイリーポータルZ新人賞2020「フォトボマートモトシ」
2020 Art Collectors’ 2020年11月号「宮津大輔が選ぶ New Media Art」
2021 BRUTUS 2021年4月号「若手アーティストが美術館造ってみた。」
2021 Art Collectors’ 2021年7月号 五野井郁夫「都市を宙吊りにする白い布」
2021 Viktor Belozerov “tomotosi. We have to be more beautiful”
2022 Art Collectors’ 2022年8月号 南島興「それでも恋愛はつづくよ。」
ステートメント
ぼくは都市計画や建築設計に長年携わった経験から、「既存の道路や建築に合わせて人間の活動は発生するが、その逆に人間の新しい活動のために道路や建築も常にメンテナンスされるべき」という考えに至った。ただ、道路や建築は簡単に改変できないことも事実。そこでぼくは、便宜的に、都市における人間の振る舞いに介入するという手段をとることにした。ぼくのアクションによって、都市空間や公共ルールに歪みが生まれ、人の動きが変容することを目指す。その結果として、都市の新しい使い方が提案できることこそが、都市のメンテナンスにつながると考えている。提案の媒体はビデオ。ぼくのアクション(都市の新しい使い方)が人々に受け入れられた証拠として、ビデオが機能することを期待している。
tomotosi
Artist and Director of TOMO City Museum
Born 1983 in Yamaguchi, Japan
Based in Tokyo
Educational Background
2019-Current RAM Association: Research for Arts and Media-project, Tokyo

2019 Image Forum Institute of the Moving Image, Tokyo
2016 Genron Chaos*Lounge New Art School, Tokyo
2006 Bachelor of Science in Architectural Engineering, Toyohashi University of Technology, Aichi
Awards
2020 DailyPortalZ the Rookie of the Year award 2020, Second prize
2019 WIRED CREATIVE HACK AWARD 2019, Second prize
2019 Image Forum Festival 2019, Audience award
2014 Kitakyushu Digital Creator Contest 2014, Selected
Selected Solo Shows
2024 Hungry Condo, Token Art Center, Tokyo
2023 Desperate Delay Plan, TAV GALLERY, Tokyo
2022 Romantic Bomb, TAV GALLERY, Tokyo
2021 The Missing Sun, TOH, Tokyo
2020 Hernia City, TOMO City Museum, Tokyo
2019 Aerobic Nampa, The Museum of Modern Art, Saitama
2018 tttv, chuohonsengarou, Tokyo
2014 Look at Me Closer, Gallery SPACEKIDS, Tokyo
Selected Group Shows
2024 LakesideSpecific!, Ichihara Lakeside Museum, Chiba
2023 ATAMI ART GRANT 2023, Shizuoka
2022 Spiral River, Tokyo
2022 HAM 2022, City of Tsukuba, Ibaraki
2022 ROKKO MEETS ART 2022, Rokko Mountain, Kobe
2021 Stilllive: Performance Art Summit Tokyo 2021-2022, Goethe-Institut, Tokyo
2021 Koganecho Bazaar 2021, Kanagawa
2021 4面鏡 (Yon-Men Kyou) / Quad Mirror, PARCEL, Tokyo
2021 Ripples of Water, Watari-um, The Watari Museum of Contemporary Art, Tokyo
2019 Aichi Triennale 2019, Aichi
2017 #long-distance relationship, nogata-no-kuhaku, Tokyo
Selected Screenings
2021 Experimental Film & Video Festival in Seoul, indiespace, Seoul
2021 Moscow International Experimental Film Festival, The Garage Screen, Moscow
2020 Tokyo Documentary Film Festival 2020, K’s cinema, Tokyo
2020 ULTRA VIEWING vol. 2 tomotosi, MUJIN-TO production, Tokyo
2019 Thai Short Film & Video Festival, Bangkok
2019 Image Forum Festival 2019, Tokyo, Nagoya and Kyoto
Selected Curatorial Projects
2020-Current Ask the City#1-92, TOMO City Museum, Tokyo
2020 Good Bye Platanus, by SHIMOOSAWA Shun, TOMO City Museum, Tokyo
Teaching
2021 Guest lecturer for Bigakko

2021 Guest lecturer for Image Forum Institute of the Moving Image
2021 Guest lecturer for Japan Institute of the Moving Image
Public collection
The Museum of Modern Art, Saitama
Press (in English)
2021 Viktor Belozerov “tomotosi. We have to be more beautiful”
2019 Tokyo Art Beat “Questioning and Connecting: Aichi Triennale Artist Interviews”
2017
designboom “tomotosi documents the phenomenon of mass-producing image data”
Statement
tomotosi’s long experience in urban planning and architectural design has led him to the idea that human activities are determined by following existing roads and architecture, but on the other hand, roads and architecture should also be constantly maintained to accommodate new human activities. However, it is also true that roads and architecture cannot be easily altered. Therefore, he has taken the expedient measure of intervening in human behavior in the city as an artist. He aims to create distortions in urban space and public rules through his actions and to transform people’s movements. As a result, he believes that the ability to propose new ways of using the city will lead to the public maintenance of the city.

@AKKPINK

HOME